Senaste nyheten

Graviditet och risker i arbetsmiljön

Nästkommande event

Nätverksträff för sjuksköterskor inom FHV i regionerna Gävleborg – Dalarna – Uppsala (webbinarium)

Mätrapport luftföroreningar

Enligt Arbetsmiljöverkets bilaga 2 till AFS 2023:14 ska följande uppgifter redovisas i en mätrapport:

 

  1. Företagets namn, adress och arbetsställe.
  2. Typ av verksamhet.
  3. Syfte med mätningen.
  4. Vilket ämne/vilka ämnen som omfattas av mätningen.
  5. Antal arbetstagare som berörs av den luftförorening som är orsak till mätningen.
  6. Vilken typ av ventilation som används.
  7. Produktionsförhållanden vid mättillfället.
  8. Klimatuppgifter vid mätning utomhus.
  9. Skiss eller fotografi över arbetsplatsen.
  10. Vilken typ av andningsskydd och annan personlig skyddsutrustning som har använts och när den användes.
  11. Kontaktuppgifter till den som utfört mätningen.
  12. Datum när mätningen genomfördes.
  13. Total arbetstid per dag. Ange start och stopptid samt tider för längre pauser och raster.
  14. Hur länge varje arbetsmoment pågått i genomsnitt. Ange både per dag och per vecka.
  15. Om fysiskt tungt arbete förekommer ska tiden anges.
  16. Uppgifter som gör det möjligt att identifiera de arbetstagare som mätningen utförts på.
  17. Uppgifter om de arbetsmoment som omfattas av mätningen och vid vilka tidsintervall mätningarna utförts.
  18. Vid stationära mätningar ska provplatser och provtagningstider anges för varje prov.
  19. Mätmetod och mätutrustning.
  20. Analysmetod och analysresultat samt vilket analyslaboratorium som anlitats.
  21. Sammanställning som innehåller
  22. vilka arbetsmoment som omfattas av mätningarna,
  23. mätresultaten jämfört med de hygieniska gränsvärdena,
  24. eventuella tidigare mätningar, och
  25. rekommenderade åtgärder.
  26. Om mätningen har genomförts med flera delmätningar under en arbetsdag ska ett tidsvägt dagsmedelvärde anges.