Genom att använda BAsIK kan man identifiera vad som fungerar bra och vad som kan förbättras i arbetssättet för att minska risken för att kassapersonal ska få besvär i nacke, axlar armar eller händer vid arbete i utgångskassa.
BAsIK bygger på Workstyle-modellen vilken visar att en hög arbetsbelastning, t ex vid långa kassaköer, gör att individens arbetsteknik, tankar, känslor och fysiologiska reaktioner påverkas, vilket i sin tur kan leda till besvär i muskler och leder, och i ett senare skede till belastningsskador. Detta förlopp påverkas också av hur arbetet är organiserat och den fysiska utformningen av arbetsplatsen.
BAsIK (Bättre Arbetssätt I Kassan) består av fyra delar:
BAsIK är ett instrument som underlättar participativ ergonomi, att kassapersonalen själva är med och identifierar vad i deras arbetssätt som är bra och vad som kan förbättras.
BAsIK är fritt att använda efter registrering. Ni kan registrera Er som användare och erhålla BAsIK som pdf genom att skicka en förfrågan med Era kontaktuppgifter till ammuppsala@akademiska.se, alternativt kontakta någon av de metodansvariga.
Metodansvarig
Peter Johansson, AMM, Uppsala
Katarina Kjellberg, KI, Stockholm