Om anställda i små företag
Föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2023:1) gäller för alla arbetsplatser, oavsett antalet anställda eller bransch.
Oavsett antal anställda behöver dessa delar av det systematiska arbetsmiljöarbetet dokumenteras:
- Riskbedömningar – ska göras regelbundet samt vid förändringar av verksamheten. Risker för ohälsa och olycksfall ska bedömas.
- Handlingsplaner – utgår från riskbedömningarna. De ska innehålla vad som ska göras och när, vem som ansvarar för att det görs samt hur/när det ska följas upp.
- Instruktioner – om något moment anses särskilt riskfyllt ska skriftliga instruktioner upprättas.
10 anställda eller fler omfattas även av att upprätta:
- Arbetsmiljöpolicy. Hur vill vi att det ska vara på vår arbetsplats och hur når vi dit? För små företag kan handlingsplanen fungera som en arbetsmiljöpolicy.
- En beskrivning av hur arbetet med arbetsmiljö ska fungera – rutiner för hur det ska bedrivas och vem som gör vad.
- Årlig uppföljning av arbetet med arbetsmiljöfrågor: Vad har fungerat bra och vad behöver vi förbättra?